راهنمای جامع واردات از ترکیه

واردات از ترکیه

روابط بین ایران و ترکیه کمی پیچیده است، به‌نحوی که اگرچه دو کشور در برخی مواقع و مواضع سیاسی مثل مسائل مربوط به خاورمیانه اختلاف نظرهایی با هم دارند، اما در موارد دیگر اهداف مشترکی را دنبال و با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای نمونه به‌دلیل همسایگی جغرافیایی و پیوندهای فرهنگی، قومی و زبانی که از نمونه‌های آن می‌توان به حضور عمده‌ی قومیت‌های ترک و کرد در هر دو کشور اشاره نمود، دادوستدهای تجاری همواره بین آن‌ها وجود دارد و در واقع ایران و ترکیه شرکای تجاری یکدیگر هستند. ازآن‌جاکه ساکنان ترکیه از قدیم (عثمانی‌ها) به‌میزان بسیار زیادی تحت تاثیر فرهنگ پارسی بوده‌اند و این میراث همچنان در فرهنگ مدرن ترکیه نیز دیده می‌شود، هر یک از این دو کشور به بازار مناسبی برای عرضه‌ی تولیدات دیگری تبدیل شده است و تبادل محصولات مختلف از طریق صادرات و واردات از ترکیه همواره در جریان است. 

واردات از ترکیه

ایران و ترکیه عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO) هستند و روابط تجاری و اقتصادی بسیار نزدیکی با هم دارند، به‌گونه‌ای که واردات از کشور ترکیه و صادرات ایران به این کشور طی دو دهه‌ی گذشته روند صعودی بسیار خوبی داشته است و دو کشور برای گسترش تجارت با یکدیگر برنامه‌های زیادی در نظر گرفتند. بااین‌وجود در سال ۲۰۱۹ ترکیه در راستای پیروی از تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران خرید نفت ایران را به‌طور کامل متوقف کرد و در اواسط سال ۲۰۲۰ نیز به‌دلیل همه‌گیری کرونا دادوستدهای دو کشور متوقف شد؛ اما خوشبختانه در ۱۷ دسامبر سال ۲۰۲۰، اداره‌ی گمرک ایران از بازگشایی گذرگاه مرزی بازرگان در شمال غربی ایران خبر داد. اکنون با کاهش قابل توجه موارد ابتلا به کووید۱۹ در هر دو کشور، بار دیگر کامیون‌های ایرانی و ترکیه‌ای از طریق این مرزها در تردد هستند و اگرچه بسته شدن مرزهای دو کشور باعث کاهش ۷۰ درصدی تجارت بین آن‌ها شد، اکنون دیگر پیش‌بینی می‌شود که این دادوستدها با افزایش چشم‌گیری همراه باشد. 

چنان‌چه تمایل دارید بدانید شرایط، مراحل و قوانین واردات از ترکیه چیست، واردات مستقیم از ترکیه چگونه صورت می‌گیرد، پرسودترین کالا برای واردات از ترکیه چیست یا واردات از ترکیه به ایران چه مزایایی دارد، مطالعه‌ی ادامه‌ی این مطلب که به‌عنوان راهنمای واردات از ترکیه تهیه شده است به تمامی این سوال‌های شما در رابطه با واردات ترکیه به ایران پاسخ می‌دهد و شما را با صفر تا صد واردات از ترکیه آشنا خواهد کرد.

واردات از ترکیه

مزایای واردات کالا از ترکیه

بی‌تردید وجود راه‌های ارتباطی مناسب بین ترکیه و ایران از جمله مرزها و مسیرهای زمینی جاده‌ای و ریلی زیاد که باعث می‌شود امکان حمل‌ونقل کالاهای مبادلاتی به‌شیوه‌ای ارزان‌تر و راحت‌تر فراهم باشد، مهم‌ترین مزیت واردات کالا از ترکیه است. از طرفی ترکیه در میان کشورهای ایران، عراق، سوریه، بلغارستان،‌ آذربایجان و یونان قرار گرفته است و از سمت شمال به دریای سیاه و از سمت غرب به دریای مدیترانه راه دارد؛ این خود به‌معنی دسترسی ترکیه به بازارهای بین‌المللی است. همچنین کالاهای تولیدشده در ترکیه ضمن برخورداری از کیفیت مطلوب، نسبت به کالاهای سایر کشورهای اروپایی قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نیز دارند. علاوه‌براین‌ها وجود قوانین گمرکی ویژه‌ای که واردات از ترکیه را آسان می‌کند و نیز حضور فعال اتاق بازرگانی ایران و ترکیه که مسائل مربوط به بازرگانان ایرانی را برطرف و امکان ثبت و راه‌اندازی شرکت را در ترکیه برایشان فراهم می‌نماید، از دیگر مزایای واردات کالا از ترکیه است. گفتنی است ایران و ترکیه عضو کنوانسیون تیر هستند که واردات از ترکیه و صادرات به این کشور را تسهیل می‌کند.

مراحل واردات کالا از ترکیه

اگر بپرسید که “چگونه از ترکیه واردات کنیم؟” باید گفت نحوه‌ی واردات از ترکیه به شرح زیر است:

  1. پیدا کردن فروشنده یا تولید کننده در ترکیه
  2. عقد قرار با طرف ترکیه‌ای
  3. ثبت سفارش
  4. اظهار گمرکی
  5. ارزیابی اظهارنامه توسط گمرک
  6. اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران: طریقه‌ی واردات کالا از ترکیه این‌گونه است که کالاهای وارداتی به سه گروه مجاز، مشروط و ممنوع تقسیم می‌شوند و باتوجه به قرارگیری کالاهای مورد نظر در هر یک از این سه دسته، مجوز صادر یا از صدور آن خودداری می‌شود.
  7. کسب گواهی بهداشت نباتی و دامی: نکته‌ی دیگری که در رابطه با چگونگی واردات ایران از ترکیه حائز اهمیت است، لزوم اخذ این گواهی جهت وارد کردن محصولات کشاورزی، خوراکی و آرایشی است.
  8. ترخیص کالا: روش واردات کالا از ترکیه به این شکل است که ترخیص کالا باید توسط صاحب کالا یا نماینده‌ی وی انجام شود.

نیاز به مشاوره دارید

مشاورین شرکت ال یُل
در خدمت شما هستند

قوانین واردات کالا از ترکیه

شرایط واردات از ترکیه نیز به‌میزان زیادی مشابه قوانین مربوط به دیگر کشورها است که به‌عنوان مثال شامل منع ورود اقلامی همچون مواد مخدر، مشروبات الکلی و غیره می‌شود. قوانین واردات از ترکیه می‌گوید که برای وارد کردن کالاهای مشروط نیاز به اخذ مجوز مجدد از سازمان مربوطه وجود دارد، مثلا برای وارد کردن دارو اخذ مجوز از وزارت بهداشت و ارائه‌ی آن به گمرک برای ترخیص کالا ضروری است؛ اما اگر کالایی در گروه اقلام مجاز باشد، بدون نیز به مجوز به‌راحتی وارد کشور می‌شود. به‌علاوه طبق کنوانسیون تیر، نیازی به بازرسی محموله‌ها در مرزهای گمرکی نیست و تنها در شرایط خاصی که محموله مشکوک باشد، پلیس می‌تواند آن را بازرسی کند.

تعرفه‌ی واردات کالا از ترکیه

تعرفه‌ی صادرات و واردات کالا هرساله توسط کمیسیون ماده‌ی ۱ هیئت دولت برای هر یک از کالاها تعیین و تصویب می‌شود که در آن برخی تعرفه‌های ترجیهی و موافقت‌نامه‌های تجاری نیز در نظر گرفته می‌شود که باعث کاهش تعرفه‌ی واردات کالا از کشورهای خاصی همچون ترکیه می‌شود. به‌موجب همین طرح ترجیحی، تعرفه‌ی واردات از ترکیه برای شماری از کالاها مشمول تخفیفات گسترده‌ای است.

ترخیص کالا از گمرک ترکیه

هر گمرکی قوانین و عملکرد مربوط به خود را دارد و به همین دلیل شرایط ترخیص کالا در ترکیه با توجه به اینکه محموله‌ی شما از طریق کدام‌یک از مرزها به کشور وارد می‌شود، ممکن است متفاوت باشد. در بسیاری از مواقع حین این فرآیند نیاز به تبدیل پول وجود دارد که کار بسیار حساسی است، ازهمین‌رو و به‌دلیل وجود بسیاری مسائل تخصصی دیگر، عمدتا انجام این مراحل به شرکت‌های واردکننده و افراد متخصص در این حوزه سپرده می‌شود.

واردات از ترکیه

بیشترین صادرات ترکیه به چه کشورهایی است؟

آلمان مقصد اول صادرات کشور ترکیه است که طبق آمارهای ماه آوریل ۲۰۲۱ در یک سال گذشته میزان واردات خود را از ترکیه، به‌میزان ۹۰.۸٪ افزایش داده است. ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و هلند در رده‌های بعدی عمده‌ترین مقاصد صادراتی ترکیه قرار دارند.

کالاهای وارداتی ترکیه از ایران

در بررسی وضعیت واردات از ترکیه باید گفت که عمده‌ی واردات ایران از ترکیه به اقلامی مربوط می‌شود که مشابه لیست کالاهای وارداتی از ترکیه به کشورهای اروپایی و سایر مشتریان این کشور است. در صدر لیست واردات از ترکیه تولیدات صنعت خودروسازی به چشم می‌خورد که شامل لوازم و قطعات جانبی خودروهای مختلفی است که دیگر به‌طور مستقیم با ایران کار نمی‌کنند. یکی دیگر از کالاهای مجاز وارداتی از ترکیه محصولات صنعت نساجی این کشور شامل انواع لباس و پوشاک است که از دیرباز بخش مهمی از واردات کالا از ترکیه را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه‌بر این‌ها تولیدات صنایع پلاستیک و شیمیایی نیز از مهم‌ترین کالاهای وارداتی از ترکیه به ایران هستند. تولیدات صنایع الکترونیکی، آهن و فلزات غیر آهنی هم به‌طور عمده جزء کالاهای وارداتی از ترکیه هستند. همچنین تجهیزات ساختمانی از جمله کفپوش‌ها، لوازم مورد نیاز خانه و آشپزخانه، محصولات آرایشی و بهداشتی نیز همواره در لیست کالاهای وارداتی از ترکیه وجود دارند.

واردات از ترکیه

بهترین و پرسودترین کالاها برای واردات از ترکیه

بی‌تردید بهترین کالا برای واردات از ترکیه آن اقلامی است که به حوزه‌ی کشاورزی و پوشاک برمی‌گردد، زیرا این اقلام در ترکیه به‌میزان بسیاری به تولید می‌رسند و این کشور می‌تواند با قیمت‌های نازل آن‌ها را به سایر کشورها صادر کند. همچنین پرسودترین واردات از ترکیه به مواردی مثل کاغذ تیشو، صفحات فولادی، مفتول به خم تنیده، رادیاتور حرارت مرکزی، اجاق با سوخت گازی و موارد مشابهی مربوط است که از اجناس تخفیف‌دار برای واردات کالا از ترکیه به‌شمار می‌آیند. وارد کردن لوازم آرایشی و بهداشتی هم نمونه‌ای از واردات پرسود از ترکیه است که البته اخذ مجوز وزارت بهداشت برای آن الزامی است. عده‌ای تولیدات صنایع الکترونیکی را نیز یکی از بهترین واردات از ترکیه می‌دانند.

علت افزایش واردات کالا از ترکیه

علت اینکه در حال حاضر بسیاری از افراد به واردات از ترکیه روی می‌آورند را می‌توان در این دانست که ایران پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی از طرف ایالات متحده مجبور به واردات بخشی از کالاهای مورد نیاز خود ازطریق کشورهای ثالثی چون ترکیه است. به‌علاوه ترکیه به‌خاطر موقعیتش در منطقه به‌نوعی دروازه‌‌ی ورود به اروپا قلمداد می‌شود که فاصله‌ی بسیار نزدیکش با ایران نیز امکان مبادلات را به‌میزان بسیاری تسهیل می‌نماید.

مرزهای ایران و ترکیه برای واردات کالا

مرزهای ایران و ترکیه برای واردات شامل موارد زیر است:

  • مرز رازی – کاپی‌کوی (در استان آذربایجان غربی و نزدیک به ارومیه)
  • مرز سرو – اسن‌دره (در استان آذربایجان غربی و در فاصله‌ی یک ساعتی تا ارومیه)
  • مرز بازرگان – گوربلاغ (در آذربایجان غربی)
  • گمرک خوی (در ۱۰۰ کیلومتری مرز رازی)

نتیجه گیری

همان‌طور که در جریان این مطلب متوجه شدید ترکیه به‌دلیل همسایگی نزدیک و پیوندهای نزدیک فرهنگی و تجاری با ایران انتخاب بسیار مناسبی برای واردات به ایران است که در میان محصولات مختلفش، پرسودترین کالاها برای واردات از ترکیه را می‌توان در تولیدات صنایع فلزی، پوشاک، الکترونیک، آرایشی، بهداشتی و کشاورزی یافت. آیا شما هم تمایل دارید که وارداتی پرسود را تجربه نمایید؟ ترکیه نه‌تنها برای ایران، بلکه برای صادرات به کشورهای بسیار پیشرفته‌ی اروپایی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و می‌تواند انتخابی سودبخش برای سرمایه‌گذاری و ورود به عرصه‌ی واردات باشد. اگر سوال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش سوالات متداول (FAQ) پاسخ پرسش‌های خود را بیابید و در صورت نیاز به مشاوره‌ی بیشتر با کارشناسان با ما ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

اسناد مورد نیاز جهت ترخیص کالای وارداتی از ترکیه چیست؟

قبض انبار، بارنامه، پیش‌فاکتور، فهرست اقلام و گواهی مبدا از مدارک مورد نیاز است.

به‌طور کلی بیشترین تولیدات ترکیه شامل چه محصولاتی است؟

ترکیه در زمینه‌ی تولید زیتون، گیلاس، سیب، لیمو، فندق، پسته، بادام، جو، گندم، سیب‌زمینی، چغندر، چای و کتان در رتبه‌های برتر جهان قرار دارد که این محصولات برای افرادی که به واردات محصولات کشاورزی تمایل دارند، می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

شرایط حمل‌‌ونقل واردات کالا از ترکیه چگونه است؟

واردات کالا از ترکیه به سه روش زمینی، هوایی و دریایی صورت می‌گیرد و پرداخت هزینه‌ی حمل‌ونقل به‌عهده‌ی صادرکننده‌ی محموله است.