واردات به ایران

واردات به ایران

تجارت کالا به صورت واردات و صادرات یکی از پرسودترین و البته مهم‌ترین بخش در اقتصاد هر کشوری است. کشور ما در این بحث جز کشورهای تراز اول در میان کشورهای همسایه، محسوب می‌شود. به طوری که طبق آخرین آمارها در سال ۹۹ واردات ایران از کشورهای خارجی به ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا با ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید که ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن را کالاهای اساسی تشکیل می‌داد.

آگاهی از نیازهای جامعه‌ی ایرانی، شرایط اقتصادی و خواسته‌های اجتماعی مردم و همچنین داشتن اطلاعات در مورد کشورهای صادرکننده‌ی محصولات مورد نیاز جامعه  می‌تواند به تاجران کمک کند تا کالاهای خوب و کارآمدی را وارد کشور کنند.

شرایط واردات به ایران

واردات کالا به کشور شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و شما نمی‌توانید هرکالایی را وارد کشور کنید. در اینجا به چند مورد از این شرایط اشاره می‌کنیم:

۱-بسیاری از کالاهای وارداتی برای ورود نیاز به مجوز دارند. همچنین علاوه بر مجوز ورود، در برخی موارد مجوزهای مقرراتی هم می‌خواهند.

برای گرفتن این مجوزها بسته به نوع کالای وارداتی، باید به سازمان مربوط به خودش مراجعه و مجوز را دریافت کنید.

۲-بیشتر کالاهای وارداتی باید استاندارد دریافت کنند. در برخی موارد نماینده‌ی استاندارد در گمرک این استاندارد را می‌دهد و در برخی موارد هم نیاز هست که كالا آزمایش شده تا تاییدیه بگیرند. 

جواب این آزمایشها ممکن است از یک هفته تا دو ماه طول بکشد. 

۳-واردات کالاهای دست دوم در بیشتر مواقع ممنوع است. البته در برخی موارد ویژه نظیر واردات ماشین آلات دسته دوم که نیاز برخی کارخانه‌هاست، کمیسیون مربوطه در این مورد تصمیم گیری می‌کند و چنانچه وارد کردن این کالاها به اقتصاد کشور کمک می‌کرد، مجوز ورودشان صادر می‌شود.

نحوه واردات به ایران

واردات به ایران شامل مراحل زیر است: 

۱-گرفتن کارت بازرگانی:

هیچ گونه صادرات و وارداتی بدون داشتن کارت بازرگانی صورت نخواهد گرفت. پس در صورتی که قصد تجارت با کشورهای خارجی را دارید، اولین کاری که باید انجام دهید گرفتن کارت بازرگانی است.

این کارت را وزارت صمت و اتاق بازرگانی برای تجار صادر می‌کنند. 

۲-حوزه فعالیت خود را مشخص کنید:

در این مورد براساس تجربه‌ی خود می‌توانید عمل کنید. در صورتی که با کشور خاصی تعامل و همکاری در حوزه‌ی واردات دارید و از قوانین واردات و صادرات آن کشور به طور دقیق اطلاعات دارید، بهتر است که تمرکز خود را روی آن کشور و واردات کالاهای مختلف از آن بگذارید.

اما اگر تنها تجربه و اطلاعات بر واردات یک کالای ویژه دارید، می‌توانید این کالا را از کشورهای مختلف وارد کنید. در این مورد داشتن اطلاعات به روز از قوانین هر کشور بسیار مهم است. چون شاید برای مدتی خرید و فروش این کالا در یک کشور خاص ممنوع یا محدود باشد. در این صورت جلوی مشکلات احتمالی را خواهید گرفت.

۳-پیش فاکتور یا پروفرما را دریافت کنید:

پس از توافقاتی که با فروشندگان کالای موردنظرتان انجام دادید، مرحله‌ی بعدی درخواست پیش فاکتور یا پروفرما است. در واقع پیش فاکتور، سندی است که فروشنده‌ی کالا برای خریدار صادر کرده و تمام مشخصات اصلی کالا نظیر قیمت، وزن، ارز مبادله‌ای و ... را درون آن ثبت می‌کند.

۴-ثبت سفارش:

برای ثبت سفارش، شما باید وارد سامانه ثبت سفارش وزارت صمت شده و مشخصات و درخواست خود را برای واردات کالای موردنظرتان ثبت کنید.همانطور که در شرایط واردات به ایران ذکر کردیم، هر کالایی برای ورود نیاز به گرفتن مجوز دارد که برخی کالاها به غیر از تاییدیه وزارت صمت، نیاز به اجازه‌ی سازمان مربوطه‌ی خود هم دارند. به عنوان مثال کالای پزشکی نیاز به صدور مجوز از اداره‌ی کل تجهیزات پزشکی نیز دارد.

۵-تکمیل اظهارنامه‌ی واردات پس از ورود کالا به گمرک: 

زمانی که مرسوله‌ای وارد مرز می‌شود، وارد کننده باید در مورد محتویات و مشخصات کامل کالاها اظهارنامه‌ای به گمرک ارائه کند و در صورتی که تماما مورد تایید بود، مرسوله مجوز ترخیص را می‌گیرد.

۶-ترخیص کالا:

و در نهایت پس از گرفتن اجازه ترخیص و پرداخت هزینه‌های انبارداری می‌توانید کالای وارداتی خود را تحویل بگیرید.

کالاهای وارداتی به ایران چه هستند؟

طبق آخرین آماری که در سالهای اخیر از واردات کالا به ایران ثبت شده است. حجم زیادی از این واردات مربوط به مواد اولیه صنایع مختلف است.

این کالاها عبارت است از:

مواد شیمیایی و محصولات مرتبط با آنها نظیر مواد اولیه پتروشیمی، محصولات پلیمری و...، آهن و فولاد، ماشین آلات و قطعات خودرو، مواد غذایی نظیر ذرت، سویا و برنج و کالاهای الکترونیکی مثل تلفن‌های همراه

به مشاوره نیاز دارید

مشاورین ال یل در خدمت شما هستند
کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید

بهترین کالا برای واردات به ایران

همانطور که گفتیم بیشترین و پرسودترین کالاهایی که تجار ایرانی برای واردات انتخاب می‌کنند، مواد اولیه کارخانه‌هاست.

آمارهای بدست آمده در دوسال گذشته تاکنون بهترین کالاهای وارداتی به ایران به شرح زیر است:

انواع برنج و جو ذرت: ۳٫۶ میلیارد دلار آمریکا یعنی ۱۳٫۲٪ از کل واردات، وسایل الکترونیکی از جمله رایانه: ۳٫۵ میلیارد دلار  یعنی ۱۳٪ از کل واردات، تجهیزات برقی: ۲٫۱ میلیارد دلار یعنی ۷٫۸٪ از کل واردات، تجهیزات پزشکی: ۱٫۳ میلیارد دلار ۴٫۹٪

 و مواد شیمیایی آلی: ۱٫۳ میلیارد دلار که حدود ۴٫۶٪ درصد از کل واردات را به خودشان اختصاص دادند. جز بهترین و پرسودترین کالاهای وارداتی به ایران هستند.

کشورهای صادرکننده به ایران

کشورهای صادرکننده به ایران

اما در جریان تحریم‌ها و فرصت‌های خاص وارداتی به ایران، چه کشورهایی با ایران وارد معامله می‌شوند و کالاهای خود را به فروش می‌رسانند؟

در لیست کشورهای صادرکننده به ایران، ۴ کشور همسایه و آسیایی در صدر جدول قرار دارند.

رتبه‌ی اول این لیست مطمئنا به چین اختصاص می‌یابد و بعد از آن کشور ترکیه در رتبه‌ی دوم کشورهای صادرکننده به ایران قرار می‌گیرد. امارات متحده‌ی عربی و هند نیز در رتبه‌های سوم و چهارم این جدول قرار دارند و حجم گسترده‌ای از واردات ایران از این ۴ کشور انجام می‌گیرد. 

البته طی سالهای اخیر کشورهای اروپایی نظیر آلمان و هلند هم معاملاتی را با ایران داشته‌اند. اما بیشترین واردات کشور از کشورهای آسیایی بوده است.

در کل واردات به کشور تجارتی پرسود است که از بسیاری جهات به اقتصاد کشور کمک کرده و نیازهای جامعه‌ی ایرانی را رفع خواهد کرد. شرکت ال یل ارائه دهنده انواع خدمات بازرگانی نظیر، مشاوره، واردات مواد اولیه‌ی شیمیایی و غذایی و ترخیص کالا ست که با تجربه‌ای چندین ساله در این زمینه با کیفیت‌ترین خدمات را به مشتریانش ارائه می‌کند.