آیا رزین اپوکسی بو دارد؟ [ راهنمای ۱۰۰٪ کاربردی ]

خلاصه مقاله:

به اشتراک گذاشتن:

آیا رزین اپوکسی بو دارد

آیا رزین اپوکسی بو دارد؟ [ راهنمای ۱۰۰٪ کاربردی ]

امروزه از انواع و اقسام رزین در زمینه کاربردهای مختلف بهره برده می‌شود. این استفاده‌ها بیشتر در زمینه تزئینات مکان‌های گوناگون به هر شکلی کاربرد دارد. اما باید به این موضوع توجه داشت که هرنوع رزین می‌تواند با توجه به روش کار کردن با آن در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین استفاده کردن از انواع رزین ممکن است تولید بو کند که در ادامه این مقاله ارائه شده توسط وبسایت مجموعه ال یل به شکل کامل بررسی شده و به آن خواهیم پرداخت.

سرفصل‌های مقاله:

  • بررسی تمام رزین‌ها از نظر بودار بودن
  • بررسی ویژگی‌های رزین اپوکسی مخصوصا از نظر بویایی
  • مقایسه رزین پلی استر و رزین اپوکسی از نظر کار در منزل
  • تاثیرات دما بر بوی حاصل از رزین اپوکسی
  • آیا هاردنر آمیخته شده با رزین اپوکسی بر بوی حاصل از آن تاثیری دارد؟

 

بررسی تمام رزین‌ها از نظر بودار بودن

پیش از این‌که به بررسی کلی رزین‌ها از نظر بودار بودن آن‌ها بپردازیم می‌بایست تعریفی کلی از اینکه رزین چیست را ارائه سازیم.
به طور کلی، رزین اصطلاحی معمول است که برای شرح یک ترکیب استفاده می‌شود. ترکیبی که با توجه به نوع آن در شرایط مختلفی طی فرآیند خاص از مایع به جامد تبدیل می‌شود. حال این ترکیب‌ها به انواع گوناگون وجود دارند که علاوه بر کاربردهای گوناگون، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را نیز دارا هستند. رزین‌ها به طور کلی به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • رزین اپوکسی: برای تولید زیورآلات کوچک، کفش پوش‌ها، جواهرات، صنعت ریخته گری و...
  • رزین پلی استر: برای تولید اشیا پلاستیکی در سایز بزرگ نظیر مبلمان.
  • رزین پلی اورتان: برای تولید تجهیزات و وسایل کودکان.
  • رزین سیلیکون: تولید وسایل سیلیکونی.

حال در بررسی انواع کلی رزین نام برده شده از نظر بودار بودن می‌توان گفت که همه رزین‌ها به هرنوعی باشند به هنگام کار کردن با آن‌ها دارای بوی خاصی هستند اما بسته به شرایط و نوع آن‌ها این بو می‌تواند متغیر باشد. برای مثال بعضی از رزین‌ها مانند رزین پلی استر دارای بوی بسیار تند و زننده هستند. از همین رو بهتر است برای کار با این نوع رزین در محیط بسته و بدون تهویه نظیر اتاق‌های کار کوچک و خانه‌ها استفاده نشود. از طرف دیگر، برخی رزین‌ها نظیر نوع رزین اپوکسی بسته به نوع آن بوی خیلی کمی داشته و یا حتی بی بو می‌باشد. می‌توان از این نوع رزین در محیط‌های بسته نیز، البته با رعایت کامل دستورالعمل‌های ایمنی استفاده کرد.

 

بررسی ویژگی‌های رزین اپوکسی مخصوصا از نظر بویایی

رزین اپوکسی یکی از انواع رزین دو جزئی است که به شکل کلی کاربرد‌های بسیار زیادی دارد. این نوع رزین با داشتن مقاومت بالای شیمیایی نیز بسیار مورد پسند واقع شده است. این مقاومت شیمیایی نیز به معنای دوام آوردن در محیط‌های اسیدی و قلیایی می‌باشد.
ویژگی‌های کلی ای که می‌توان برای رزین اپوکسی نام برد عبارت‌اند از:

  • قابلیت ترکیب و تطبیق پذیر بودن.
  • مقاومت در برابر عوامل گوناگون محیطی و شیمیایی.
  • بسیار ساده برای استفاده.
  • مقاومت و استحکام در برابر کشش، خم شدن و فشارهای گوناگون.
  • عایق جریان الکتریسیته.
  • مقاومت در برابر عوامل طبیعی نظیر آب و رطوبت.
  • یکی از کم بو و یا بی‌ بو ترین انواع رزین.

همانطور که به آن اشاره کردیم. رزین اپوکسی مانند سایز رزین‌ها به هنگام کار از خود گاز ساطر می‌سازد اما باید گفت که بوی این رزین همواره بسیار کم بوده و در برخی موارد نیز اصلا حس نمی‌شود.

 

مقایسه رزین پلی استر و رزین اپوکسی از نظر کار در منزل

همان‌طور که گفتیم، رزین اپوکسی از نوع رزین دو جزئی می‌باشد که حاصله از ترکیب رزین مایع و هاردنر است. رزین اپوکسی که به رزین اپوکسید هم معروف است بیشتر در ساخت وسایل هنری و زیور آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در مقابل، رزین پلی استر که به شکل دوجزئی می‌باشد کاربردهای فراوانی در ساخت مجسمه، سنگ‌های مصنوعی و بدل و همچنین عملیات‌های صنعتی دارد.

  • رزین اپوکسی بعد از قالب زدن کمترین تغییر را به نسبت تغییرات نوع پلی استر دارد!

  • بوی رزین پلی استر به دلیل پس دادن گاز خاصی به نام استایرن بسیار بد و غیرقابل تحمل است. همچنین گاز و بوی این نوع از انواع رزین بسیار سمی است و کار کردن با آن در یک محیط کاملا بسته، بدون سیستم تهویه و نکات ایمنی می‌تواند به شدت خطر آفرین باشد. از طرفی گفتیم که بوی رزین آپوکسی به هنگام کار بسیار کم است و یا حتی حس نمی‌شود اما باید به خاطر داشت رزین اپوکسی نیز از خود گاز ساطر می‌سازد و بهتر است در هرشرایطی از نکات ایمنی پیروی کرد و در محیطی که تهویه مناسب دارد به کار مشغول گشت.
    پس باید پیش از کار با رزین‌ها اصول استفاده از آن‌ها را آموخت.

  • یکی دیگر از نکات قابل توجه قیمت این دو رزین است. در زمینه قیمت، مبلغی که برای رزین اپوکسی پرداخت می‌گردد به مراتب بیش‌تر از نوع پلی استر آن است.

  • رزین نوع پلی استر به نسبت نوع اپوکسی درجه حرارت کمتری را تحمل می‌کند.

 

با این تفاسیر، استفاده از رزین اپوکسی به مراتب بهتر بوده و کیفیت بهتری را به ما تحویل می‌دهد. همچنین در زمینه بو نیز کمتر آزار دهنده بوده و در مصارف خانگی انواع رزین تزریقی می‌توانند گزینه مناسبی برای کار باشند.

 

تاثیرات دما بر بوی حاصل از رزین اپوکسی

به طور کلی از لحاظ این‌که رزین اپوکسی بعد از ترکیب پایه رزینی مایع با هاردنی شروع به واکنش کرده و محکم می‌شود، این فرایند دارای ویژگی ساطر کردن گاز، بو و گرم شدن و افزایش است. پس می‌توان این موضوع را تایید کرد که با وقوع گرما و واکنش بوی حاصل از رزین اپوکسی نیز در کنار گاز آن ساطر می‌شود.

 

آیا هاردنر آمیخته شده با رزین اپوکسی بر بوی حاصل از آن تاثیری دارد؟

گفتیم که با ترکیب شدن هاردنر با پایه رزینی رزین اپوکسی، فرایند شیمیایی رخ داده تا به مرحله محکم شده نهایی برسد. از همین رو بو، گاز و دما حاصل می‌شود. از همین رو می‌توان نتیجه گرفت که با آمیختن هاردنر تاثیر اصلی بر بوی حاصل شده از رزین اپوکسی حاصل خواهد گشت.

بعد از سفت شدن و تکمیل فرآیند نیز گاها ممکن است کمی بو بر روی محصول بدست آمده باقی مانده باشد که بعد از مدتی از بین خواهد رفت.

 

از بهترین رزین اپوکسی‌ و به طور کلی رزین تزریقی ای که در کشور یافت می‌شود شامل بخشی است که از کشور ترکیه وارد شده است. واردات از ترکیه همواره در ایران برقرار بوده و از طریق روش‌های گوناگونی نیز صورت می‌پذیرد. با افتخار، برند ال یل از بهترین مجموعه‌ها در واردات انواع کالاها و محصولات در زمینه‌های گوناگون از کشور ترکیه می‌باشد.

 

نتیجه گیری:

امروزه از رزین‌ها برای مقاصد گوناگون در بیش‌تر زمینه‌ها بهره برده می‌شود. استفاده از آن‌ها در نهایت سبب خلق چیزهایی می‌شود که ظاهری زیبا دارند و بسته به نوع رزین استفاده شده نیز کیفیتی را به افراد ارائه می‌نمایند. حال حین استفاده از انواع رزین به ویژه اپوکسی علاوه بر رعایت نکات ایمنی می‌بایست بدانیم که از خود بو و گرما نیز ساطر می‌کند اما شدت بو در انواع رزین می‌تواند متفاوت باشد. در این مقاله به بررسی بوی رزین اپوکسی توسط وبسایت مجموعه وارداتی ال یل پرداختیم.

آیا شما تجربه کار با انواع رزین به ویژه رزین اپوکسی را داشته اید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

بوی حاصل از رزین اپوکسی به دلیل گاز تولید شده است؟

می‌توان این‌گونه گفت که این بو همزمان با تولید گاز تولید می‌شود و به یک‌دیگر مربوط هستند. اما در نوع اپوکسی بوی کم نمایانگر وجود نداشتن گاز سمی و سرطان زا نمی‌باشد و حتما باید به این موضوع توجهی ویژه داشت.

ادامه مطلب
آیا از رزین اپوکسی برای تعمیر و یا افزایش مقاومت نیز استفاده می‌شود؟

بله. در زمینه سنگ و چوب می‌توان از رزین اپوکسی برای تقویت و افزایش استحکام استفاده نمود. این حالت بیشتر برای کف پوش‌ها صورت می‌گیرد و بیشتر به سبب مقاومت دهی و تعمیر و پر کردن منافذ سنگ و چوب می‌باشد.

ادامه مطلب
چه موارد ایمنی‌ای را در هنگام کار با رزین اپوکسی باید رعایت کرد؟

باید توجه داشت که حین استفاده از رزین اپوکسی گاز تولید می‌شود از همین رو باید اتاق تهویه مناسب داشته باشد تا تنفس این گاز به حداقل برسد. همچنین می‌بایست نکات ایمنی را رعایت نمود و از وسایل ایمنی و بهداشتی استفاده کرد.

ادامه مطلب
درباره این مقاله:

آینده برای شماست

پخش ویدیو

بمون اینجا

بیشتر با ما باش

فروش محصولات رزین تناک توسط شرکت الیول: یک گزینه برتر برای قطعه سازان خودرو در ایران

واردات و ارائه محصولات رزین تناک توسط شرکت الیول نه تنها به بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید در صنعت قطعه سازی خودرو کمک کرده است، بلکه با تغییر نگرش‌های نادرست و ارائه اطلاعات صحیح به جامعه، به افزایش شفافیت و اعتماد در این صنعت نیز انجامیده است. شرکت الیول متعهد به ادامه این مسیر با ارائه محصولات و خدمات برتر به مشتریان خود است.

راهکارهای نوین کسب‌وکار : معرفی شرکت مجازی در ترکیه

در عصر کنونی، با چالش‌های اقتصادی و هزینه‌های بالای تأسیس و نگهداری شرکت در کشورهایی مانند ترکیه، کسب‌وکارهای نوپا و متوسط به دنبال راهکارهای کارآمد و مقرون‌به‌صرفه‌تری هستند. شرکت ما، با ارائه خدمات نوآورانه، فرصتی منحصربه‌فرد را برای راه‌اندازی و اداره یک حضور کسب‌وکاری قدرتمند در ترکیه بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین فراهم می‌آورد. ما همه جوانب کسب‌وکار شما را پوشش می‌دهیم. استفاده از خدمات شرکت مجازی ما، کاهش هزینه‌ها، انعطاف‌پذیری بالا و سهولت در انجام معاملات را تضمین می‌کند، ایده‌آل برای کسب‌وکارهایی که به دنبال گسترش حضور خود در یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین اقتصادهای منطقه هستند.

سال در صادرات و واردات در کنار شماییم …

شرکت بین المللی ال واردکننده تخصصی مواد شیمیایی, مواد پلیمری, مواد بسته بندی و مواد غذایی

فردای ایران فردای ماست