راهنمای واردات دارو از ترکیه (راهکارهای ۱۰۰٪ تضمینی)

خلاصه مقاله:

به اشتراک گذاشتن:

واردات دارو از ترکیه

راهنمای واردات دارو از ترکیه (راهکارهای ۱۰۰٪ تضمینی)

از آن‌جا که ترکیه در حال رشد بازار فناوری‌های پزشکی و خدمات بهداشتی خود است و همچنین به بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات مراقبت‌های بهداشتی تبدیل شده است، به همین دلیل کشورهای زیادی در تلاش برای واردات دارو از ترکیه هستند. با توجه به خطرات بالقوه‌ی بهداشت عمومی، بخش داروسازی در بسیاری از کشورها، از جمله ترکیه، یکی از دقیق‌ترین بخش‌ها است. طبق گزارش‌های اخیر، واردات دارو از ترکیه رشد بی‌نظیری داشته است. نکته‌ی حائز اهمیت در حوزه‌ی واردات دارو از ترکیه این است که تولید و استفاده از داروها در زنجیره‌ی توزیع باید کاملاً با مقررات دقیق مطابقت داشته باشد و توسط مقامات ملی و همچنین بین‌المللی کنترل شود. حفظ استانداردهای کیفیت محصول و کنترل موارد ذکر شده بسیار مهم است. در ادامه‌ی این متن از سایت ال یل در مورد چگونگی واردات دارو از ترکیه از جمله واردات به ایران بیشتر می‌پردازیم.

سرفصل‌های این مقاله:

  • راهکارهای واردات دارو از ترکیه 
  • مدارک و شرایط لازم برای واردات دارو از ترکیه
  • مهم‌ترین اقدامات یک شرکت برای واردات دارو از ترکیه
  • آیا وارد کردن دارو از ترکیه با چمدان قاچاق محسوب می‌شود؟

 

واردات دارو از ترکیه

راهکارهای واردات دارو از ترکیه

کشور ترکیه از گذشته تاکنون روابط تجاری مطلوبی با ایران داشته به‌طوری‌که در سال‌های آتی بیشترین حجم تجارت و واردات در بخش‌های مختلف، از جمله واردات دارو، به ایران از این کشور بوده است. به‌طور معمول واردات محصولات دارویی از هر کشوری از طریق روش صدور مجوز سریع‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه است و محصولات دارویی قبل از اخذ مجوز از وزارتخانه نمی‌توانند در بازار عرضه شوند. واردکنندگان محصولات دارویی و مواد فعال نیز باید مطابق اطلاعیه‌ی واردات که توسط وزارت بهداشت مورد بازرسی قرار می‌گیرند، گواهی کنترل را از وزارت دریافت کنند. به‌طور کلی برای وارد کردن دارو از شرکت‌ها دو حالت وجود دارد: یا باید نماینده‌ی قانونی آن شرکت باشید و یا برای فروش انحصاری محصولات مورد نظر مجوز داشته باشید.

به‌دلیل نیاز به مجوزهای قانونی برای واردات از ترکیه،  این امر به‌طور شخصی امکان‌پذیر نیست و لازم است از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی واردات کمک گرفته شود، که چنانچه قصد ورود به این عرصه را داشته باشید، برای نمونه، می‌توانید از پشتیبانی شرکت ال‌یُل که یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه‌ی واردات دارو از ترکیه است، بهره‌مند گردید.

مدارک و شرایط لازم برای واردات دارو از ترکیه

در این بخش یک دید کلی در مورد نحوه‌ی واردات محصولات دارویی برایتان توضیح داده می‌شود که این اطلاعات بیشتر برای آگاهی واردکنندگان دارو است. پس از خواندن این متن در مورد روش‌های واردات دارو و ترخیص آن، اطلاعات اولیه در مورد روش‌ها و تشریفات مربوط به نحوه‌ی واردات محصولات مختلف دارویی را خواهید داشت. موارد در ادامه ذکر می‌شوند.

  • ثبت نام دولتی به‌عنوان واردکننده

در بیشتر کشورها برای تبدیل شدن به یک واردکننده، نیاز به ثبت دولتی وجود دارد؛ بدین‌صورت که آن کشور می‌تواند به‌عنوان واردکننده عمل کند که این مجوز توسط دفتر تجارت خارجی صادر می‌شود. امروزه، در بیشتر کشورها، اطلاعات مربوط به ثبت نام برای واردکننده و یا صادرکننده با گمرک و بانک ذخیره مرتبط است،

زیرا اخیرا فرآیند واردات و صادرات به‌صورت دیجیتالی و آنلاین صورت می‌گیرد. بنابراین لازم است واردکنندگان محصولات دارویی با شرکت‌های مربوطه، همچون شرکت بازرگانی ال‌یُل ارتباط برقرار نمایند.

  • اطلاع قبلی به کشور واردکننده

در بعضی از کشورها، اخطار قبلی در مورد واردات محصولات دارویی باید قبل از ورود کالا به بندر ورودی کشور واردکننده ارسال شود.

  • برخورداری از شرایط لازم

روند و تشریفات واردات محصولات دارویی ممکن است از کشورهای مختلف متفاوت باشد. با این حال، برخی از الزامات معمول برای واردات محصولات دارویی در کشورهای بزرگ در زیر توضیح داده‌شده است:

 

  1. گواهی هیئت حفاظت از حیات وحش کشور واردکننده برای واردات محصولات دارویی.
  2. NOC از کنترل‌کننده‌ی دارو برای واردات محصولات دارویی.
  3. گواهی مبدا برای واردات محصولات دارویی: برای واردات محصولات دارویی، لازم است گواهی مبدایی ارائه شود که توسط مقامات مورد تایید در کشور صادرکننده (که در اینجا کشور ترکیه است) صادر شده است. 
  4.  دارا بودن اصل گواهی FSC از وزارت جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکیه.
  5. داشتن فرم ارزیابی محصول.
  6. داشتن تاییدیه‌های مختلف برای واردات دارو.
واردات دارو از ترکیه

مهمترین اقدامات یک شرکت برای واردات دارو از ترکیه

هر واردکننده و تامین‌کننده‌ای باید قبل از پرداختن به موضوع حمل‌ونقل، شرایط و ضوابط مربوط به مراحل واردات را بررسی کند و با دولت‌ها به توافق برسد. قیمت‌گذاری، مشخصات کیفیت، شرایط پرداخت، تحویل، شرایط و نحوه‌ی حمل‌ونقل و سایر شرایط و ضوابط در هنگام واردات محصولات دارویی مورد مذاکره قرار گرفته و در سفارش ذکر می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید، برای واردات هر کالایی، مستندات لازم برای ورود و مراحل ترخیص کالا از گمرک در کشور مقصد باید مطابق با سیاست تجارت خارجی کشور و یا کارگزار گمرکی واردکننده باشد. برای واردات محصولات دارویی، اسناد ورودی را به همراه سند شرکت حمل‌کننده، که می‌توانید از شرکت ال‌یُل برای این امر کمک بگیرید، نیز باید بررسی شود. اطلاعات لازم به‌صورت آنلاین ثبت می‌شود و اسناد مورد نیاز برای زمان بازرسی، ارزیابی یا تحویل کالا در محل گمرک مقصد صادر می‌گردد. در مراحل بعد کلیه‌ی مدارک ارسالی برای ورود دارو بررسی می‌شود، موارد لازم جهت بررسی توسط اداره‌ی کل نظارت بر دارو و مواد مخدر ارائه می‌گردد و کنترل کیفیت محصولات طبق قوانین موجود صورت می‌پذیرد.

آیا وارد کردن دارو از ترکیه با چمدان قاچاق محسوب می‌شود؟

در مورد این مسئله که آیا وارد کردن دارو و یا هر جنس دیگر توسط چمدان که امروزه با نام تجارت چمدانی شناخته می‌شود، قانونی است یا خیر، بهتر است بدانید که این روش برای هیچ کالایی در ایران قابل قبول نیست.  وارد کردن دارو به ایران توسط چمدان تقلب و قاچاق محسوب می‌شود و به‌طور کلی جرم حساب می‌شود. علاوه‌بر غیر قانونی بودن این روش، ضمن واردات چمدانی، دیگر نظارتی بر کیفیت و استاندارد دارو وجود نخواهد داشت که این امر بسیار حساس و مخاطره‌آمیز است.

نتیجه‌گیری

کشور ترکیه یک کشور پیشرفته در زمینه‌ی تولید محصولات دارویی است. به‌دلیل نزدیکی این کشور به ایران و روابط بین‌المللی مناسبی که از گذشته بین این دو کشور وجود دارد، ترکیه به یک انتخاب مناسب برای واردات دارو نیز تبدیل‌شده است. به‌منظور انجام واردات دارو به ایران شرایط و ضوابط خاصی وجود دارد و مجوزهای رسمی خاصی لازم است که باید برای این کار صادر شود. به‌دلیل دشواری اخذ این مجوزها توصیه می‌شود از شرکت‌های معتبری که در این زمینه فعالیت دارند از جمله شرکت ال‌یُل کمک بگیرید، چراکه این شرکت‌ها به‌علت برخورداری از تجربه‌ی بالا و دانش علمی مورد نیاز به‌راحتی مجوزهای لازم را اخذ و از بهترین مسیر و کوتاه‌ترین زمان داروی مورد نظر را وارد می‌کنند. ضمن تشکر از همراهی شما با ال‌یُل تا انتهای این مطلب، مشتاق هستیم بدانیم که از نظر شما بهتر است چه داروهایی در لیست داروهای وارداتی از ترکیه قرار بگیرند؟ لطفا نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
تحت چه شرایطی افراد می‌توانند به‌طور قانونی از ترکیه دارو وارد کنند؟

در بیشتر شرایط، واردات دارو توسط افراد عادی یا برای استفاده‌ی شخصی غیر قانونی است. به همین منظور افرادی که علاقه‌مند به واردات دارو از ترکیه هستند، باید از شرکت‌های معتبر که مثل شرکت ال‌یُل دارای مجوزهای قانونی واردات دارو از ترکیه هستند، کمک بگیرند.

کدام داروها در برنامه‌ی واردات دولت قرار می‌گیرند؟

انواع خاصی از داروها که در گروه داروهای تجویز شده قرار دارند، در اولویت داروهای واجد شرایط برای واردات هستند.

نگرانی‌های ایمنی مربوط به واردات دارو چگونه برطرف می‌شود؟

یک شبکه‌ی توزیع دارو بر داروهای وارداتی نظارت می‌کند تا داروهای بی‌خطر و باکیفیت وارد کشور شوند. گفتنی است با توجه به امکان قاچاق و واردات غیر قانونی دارو اخیرا نظارت‌ها بسیار سخت‌گیرانه‌تر شده‌ است.

درباره این مقاله:

آینده برای شماست

پخش ویدیو

بمون اینجا

بیشتر با ما باش

فروش محصولات رزین تناک توسط شرکت الیول: یک گزینه برتر برای قطعه سازان خودرو در ایران

واردات و ارائه محصولات رزین تناک توسط شرکت الیول نه تنها به بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید در صنعت قطعه سازی خودرو کمک کرده است، بلکه با تغییر نگرش‌های نادرست و ارائه اطلاعات صحیح به جامعه، به افزایش شفافیت و اعتماد در این صنعت نیز انجامیده است. شرکت الیول متعهد به ادامه این مسیر با ارائه محصولات و خدمات برتر به مشتریان خود است.

راهکارهای نوین کسب‌وکار : معرفی شرکت مجازی در ترکیه

در عصر کنونی، با چالش‌های اقتصادی و هزینه‌های بالای تأسیس و نگهداری شرکت در کشورهایی مانند ترکیه، کسب‌وکارهای نوپا و متوسط به دنبال راهکارهای کارآمد و مقرون‌به‌صرفه‌تری هستند. شرکت ما، با ارائه خدمات نوآورانه، فرصتی منحصربه‌فرد را برای راه‌اندازی و اداره یک حضور کسب‌وکاری قدرتمند در ترکیه بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین فراهم می‌آورد. ما همه جوانب کسب‌وکار شما را پوشش می‌دهیم. استفاده از خدمات شرکت مجازی ما، کاهش هزینه‌ها، انعطاف‌پذیری بالا و سهولت در انجام معاملات را تضمین می‌کند، ایده‌آل برای کسب‌وکارهایی که به دنبال گسترش حضور خود در یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین اقتصادهای منطقه هستند.

سال در صادرات و واردات در کنار شماییم …

شرکت بین المللی ال واردکننده تخصصی مواد شیمیایی, مواد پلیمری, مواد بسته بندی و مواد غذایی

فردای ایران فردای ماست