چرا رزین اپوکسی کدر می‌شود؟ { + 7 راهکار کاربردی پیشگیری }

خلاصه مقاله:

به اشتراک گذاشتن:

ورادات مواد اولیه پتروشیمی

چرا رزین اپوکسی کدر می‌شود؟ { + 7 راهکار کاربردی پیشگیری }

می‌دانید که رزین اپوکسی چیست. کاربردهای رزین اپوکسی، رزین تزریقی را می‌دانید. اما باید بدانید که گاهی رزین اپوکسی کدر می‌شود. رزین اپوکسی در شرایط خاصی کدر و کریستال می‌شود این یعنی رزین اپوکسی در واقع  به صورت جامد و یا نیمه جامد در می‌آید. اگر رزین اپوکسی گرما ببیند، به حالت شفاف می‌گردد. وقتی رزین اپوکسی کریستال می‌شود در حقیقت مات و کدر نیز می‌شود. در ادامه مقاله به کدر شدن رزین اپوکسی، علت کدر شدن آن، فرآیند کدر شدن رزین اپوکسی خواهیم پرداخت و متوجه خواهیم شد که چرا رزین اپوکسی کدر می شود؟ می‌خواهیم بدانیم که چطور می‌توانیم رزین اپوکسی کدر شده را به حالت اول باز گردانیم و آن را شفاف کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید. شرکت ال یل با بیش از چهل سال سابقه به شما بازرگانان گرامی مشاوره واردات از ترکیه خواهد داد.

سرفصل‌های مقاله:

  • کدر شدن در رزین اپوکسی چیست ؟
  • از کجا بفهمیم رزین کدر شده است ؟
  • فرآیند کدر شدن در کدام نوع از اپوکسی ها اتفاق می افتد ؟
  • علت کدر شدن رزین اپوکسی چیست ؟
  • ویسکوزیته
  • خلوص
  • نوسان دمایی
  • گرد و غبار و آلودگی
  • چگونه کدر حاصل از رزین را از بین ببریم ؟

کدر شدن در رزین اپوکسی چیست ؟

وقتی رزین اپوکسی شما کدر شد، یعنی کریستال شده است. یعنی رزین اپوکسی شما جامد شده است. رزین اپوکسی در شرایط خاصی کریستال می‌شود. وقتی رزین اپوکسی کریستال می‌شود یعنی در واقع  به صورت جامد و یا نیمه جامد در می‌آید. به این فرآیند بلور سازی می‌گویند. البته اگر اپوکسی گرما ببیند دوباره به حالت مایع باز می‌گردد و شفاف خواهد شد. اپوکسی حدودا به پنجاه درجه سانتی گراد نیاز دارد تا به مایع تبدیل شود که در ادامه به آن بخش نیز خواهیم پرداخت.  

بیشتر بخوانید : خرید ملک در ترکیه بهتر است یا گرجستان ؟

از کجا بفهمیم رزین کدر شده است ؟

از اولین نشانه‌ها‌ی کدر شدن رزین اپوکسی از ظاهرش مشخص است. وقتی رزین اپوکسی شما مات می‌شود، یعنی در حقیقت شیری و کدر می‌شود. در این حالت ذرات کریستالی کوچکی که در رزین اپوکسی شناور هستند که باعث کدر شدن رزین اپوکسی شما می‌شود. جالب است بدانید که هر چه این کریستال‌ها بزرگتر باشند، اپوکسی شما سفت‌تر نیز می‌شود و از حالت مایع خارج می‌شود. می‌توانید رزین اپوکسی سالم و مرغوب را از ال یل بخواهید.

فرآیند کدر شدن در کدام نوع از اپوکسی ها اتفاق می افتد ؟

نکته‌ای که باید بدانید این است که هر دو نوع رزین اپوکسی بیسفنل و بیسفنل اف کدر می‌شوند. یعنی هر دو نوع اپوکسی قابلیت کدر شدن دارند پس جای تعجب نمی‌ماند که چرا یک اپوکسی استاندارد کدر می‌شود. در نتیجه با وجود اینکه دمای ذوب اپوکسی بیسفنل چهل و دو درجه است و دمای ذوب اپوکسی بیسفنل اف پنچاه و پنج درجه سانتی گراد است کریستال شدن رزین اپوکسی در دمای بیست و پنج درجه سانتی گراد هم اتفاق می‌افتد و جای تعجب هم نیست.

علت کدر شدن رزین اپوکسی چیست ؟

این را بدانید که واقعا همیشه رزین اپوکسی شما کدر نخواهد شد و این فقط یک احتمال به شمار می‌رود. اما اگر رزین اپوکسی شما کدر شد و این سوال را پرسیدید که چرا رزین اپوکسی کدر می شود، باید بدانید که عواملی احتمال این اتفاق را بیشتر کرده‌اند. این عوامل گران‌روی یا ویسکوزیته، خلوص و نوسان دمایی می‌باشند که آنها را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد. به شرکت ال یل مراجعه کنید و از نظر کارشناسان ما استفاده فرمایید. ما پاسخگوی شما خواهیم بود.

ویسکوزیته

رزین اپوکسی هایی که ویسکوزیته‌ی کمی دارند، میل زیادی به کریستال شدن در دمای پایین دارند. پس ویسکوزیته یکی از پاسخ‌های سوال شما است که چرا رزین اپوکسی کدر می‌شود؟

بیشتر بخوانید : آیا رزین اپوکسی بو دارد ؟  

خلوص

یکی از پاسخ‌های شما در سوال چرا رزین اپوکسی کدر می‌شود، خلوص خواهد بود! این یعنی هر چقدر که خلوص رزین اپوکسی شما بیشتر باشد، احتمال کریستال شدن آن بیشتر می‌شود؛ چون که مواد افزودنی کمتری در رزین اپوکسی با خلوص بالا وجود دارد پس مانع کمتری نیز سر راه ایجاد کریستال وجود می‌آید بنابراین هر چه خلوص رزین اپوکسی بیشتر باشد، احتمال کریستال شدن و کدر شدن آن بیشتر است. ال یل شما بازرگانان گرامی را راهنمایی خواهد کرد که کالای خود را به راحت‌ترین صورت ممکن وارد کشور کنید.

نوسان دمایی

مهمترین عاملی که باعث کدر شدن رزین اوکسی میشود نوسان دمایی است. وقتی رزین اپوکسی به صورت متوالی گرم و سرد می‌شود و در معرض نوسان دمایی قرار می‌گیرد، کدر می‌شود. پس برای جلوگیری از این مورد حتما باید از رزین اپوکسی خود به طور جدی محافظت کنید. نوسان دمایی حد فاصل شب و روز هم تاثیر زیادی روی سرعت کریستال شدن و کدر شدن رزین اپوکسی دارند.

گرد و غبار و آلودگی

چرا رزین اپوکسی کدر می‌شود؟ بله یکی از عوامل ذرات خارجی هستند. وارد شدن گرد و غبار و آلودگی به رزین اپوکسی یکی از عواملی است که به کدر شدن آن کمک می‌کند. وقتی ذرات نالخص در اپوکسی شما باشد، پیشرفت کدر شدن و کریستان شدن رزین اپوکسی سرعت پیدا می‌کند. پس مراقب باشید تا ذرات خارجی وارد رزین اپوکسی شما نشوند.

بیشتر بخوانید : مقایسه خرید ملک در دربی و ترکیه : کدام کشور بهتر است ؟

چگونه کدر حاصل از رزین را از بین ببریم ؟

برای خارج کدرن رزین اپوکسی از حالت کدر به دما احتیاج دارید یعنی چه؟ یعنی باید رزین اپوکسی را تا دمای پنجاه درجه گرم کنید و آن را در همان دما نگاه دارید. تا تمام اپوکسی به مایع بسیار شفافی تبدیل شود. اگر ذرات کریستال در ظرف شما باقی بماند، دوباره به مرور زمان رزین اپوکسی شما جامد می‌شود پس مراقب باشید تا تمام ذرات رزین اپوکسی شما به حالت شفاف برگردد. حالا تا چندین ماه رزین اپوکسی شما سالم باقی می‌ماند و کدر نمی‌شود البته به یاد داشته باشد که در هنگام گرم کردن آن عجله نکنید و به این فرآیند زمان کافی بدهید. اگر میسکر هم در هنگام حرارت دیدن رزین اپوکسی روشن باشد به این فرآیند کمک خواهد کرد. اینکه چه مدت زمانی رزین اپوکسی شما باید حرارت ببیند، قابل پیشبینی نیست زیرا این امر ارتباط مستقیمی به حجم رزین اپوکسی شما دارد. یکی دیگر از دلایلی که نمی‌توانیم زمان را پیشبینی کنیم، این است که این امر بستگی به توان منبع گرمای، چگونگی و امکانات هم زدن آن دارد.

نتیجه گیری

با خواندن این مقاله دلیل اصلی کدر شدن رزین اپوکسی را متوجه شدیم ؟ متوجه شدیم که در کدام نوع اپوکسی‌ها فرایند کدر شدن اتفاق می افتد و علت کدر شدن رزین اپوکسی چیست. حالا می‌دانیم که چگونه می توانیم کدر حاصل از رزین را از بین ببریم. برای شما پیش آمده است که رزین اپوکسی شما کدر شده باشد؟

آیا می‌توان با رزین اپوکسی در خانه نیز کار کرد؟

اگر رزین شما بوی تند و بدی نداشته باشد، بله. بعضی از رزین‌ها مانند پلی استر بوی بسیار بدی دارند و کار با آنها در خانه یعنی محیط بسته سخت است. رزین اپوکسی نسبتا بی خطر است و می‌توانید با استفاده از عینک و دستکش و رعایت نکات ایمنی در

ادامه مطلب
می‌توان رزین‌ها را با یکدیگر مخلوط کرد؟

فقط در صورتی می‌توانید این کار را کنید که رزین‌های شما از یک نوع و از یک کارخانه باشد.

ادامه مطلب
رزین اپوکسی چگونه خشک می‌شود؟

هر رزینی هاردنر یا همان خشک کن دارد. بعد از ترکیب میزان مناسب با رزین واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

ادامه مطلب
درباره این مقاله:

آینده برای شماست

پخش ویدیو

بمون اینجا

بیشتر با ما باش

فروش محصولات رزین تناک توسط شرکت الیول: یک گزینه برتر برای قطعه سازان خودرو در ایران

واردات و ارائه محصولات رزین تناک توسط شرکت الیول نه تنها به بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید در صنعت قطعه سازی خودرو کمک کرده است، بلکه با تغییر نگرش‌های نادرست و ارائه اطلاعات صحیح به جامعه، به افزایش شفافیت و اعتماد در این صنعت نیز انجامیده است. شرکت الیول متعهد به ادامه این مسیر با ارائه محصولات و خدمات برتر به مشتریان خود است.

راهکارهای نوین کسب‌وکار : معرفی شرکت مجازی در ترکیه

در عصر کنونی، با چالش‌های اقتصادی و هزینه‌های بالای تأسیس و نگهداری شرکت در کشورهایی مانند ترکیه، کسب‌وکارهای نوپا و متوسط به دنبال راهکارهای کارآمد و مقرون‌به‌صرفه‌تری هستند. شرکت ما، با ارائه خدمات نوآورانه، فرصتی منحصربه‌فرد را برای راه‌اندازی و اداره یک حضور کسب‌وکاری قدرتمند در ترکیه بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین فراهم می‌آورد. ما همه جوانب کسب‌وکار شما را پوشش می‌دهیم. استفاده از خدمات شرکت مجازی ما، کاهش هزینه‌ها، انعطاف‌پذیری بالا و سهولت در انجام معاملات را تضمین می‌کند، ایده‌آل برای کسب‌وکارهایی که به دنبال گسترش حضور خود در یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین اقتصادهای منطقه هستند.

سال در صادرات و واردات در کنار شماییم …

شرکت بین المللی ال واردکننده تخصصی مواد شیمیایی, مواد پلیمری, مواد بسته بندی و مواد غذایی

فردای ایران فردای ماست